Nieuwe afdeling binnen van Dijk Trucks
‘Er worden nu al veel meer een-tweetjes gemaakt’
Op de vestiging van Van Dijk Trucks in Woerden ontmoeten we een gloednieuwe afdeling binnen de organisatie. Het team van Business Support is in het leven geroepen om processen te verbeteren en de afdelingen sales en aftersales perfect op elkaar te laten aansluiten. Tijd voor een voorstelrondje!
Verbinding
Op 1 maart van dit jaar is de afdeling Business Support bij Van Dijk Trucks van start gegaan. Het is een samenvoeging van de afdelingen Sales Support, Aftersales support, Commercial Control en Transport, met als doel om meer verbinding en overzicht te creëren. De aanvoerder van het nieuwe team is Jos Hofman, die nu sinds zes jaar bij Van Dijk werkt. Vandaag de dag heeft hij de rol van Business Support & Development manager. ‘Vanuit mijn studie Bedrijfskunde ben ik continu bezig met procesverbetering. Momenteel gaat dat gepaard met development en automatisering; ontwikkelingen die het mogelijk maken om heel kort op de bal te zitten.
Jos Hofman
Business Support & Development manager
Met deze nieuwe afdeling stimuleren we het gebruik van de systemen en zorgen we voor meer samenwerking. Het uitgangspunt is om een vloeiende lijn in het complete proces te bewerkstelligen. In het verleden was er veel overlap, waarbij iedereen een klein stukje deed, maar er nooit zicht was op het hele verhaal van begin tot eind. Dat komt ook omdat er best veel bij het proces komt kijken. We hebben meerdere vestigingen en ook de contracten en regels vanuit de importeur van de merken Volvo en Renault worden uitgebreider. Allemaal met het oog op kwaliteit natuurlijk, maar het is al met al best complex. De hoofdvraag is dus: waar kunnen we het eenvoudiger aanpakken, zodat we het voor de klant zo simpel en overzichtelijk mogelijk houden?’
Kritische blik
En die klant verwacht steeds meer van een dealer. Jos: ‘De markt is ontzettend in beweging, maar de klant verwacht een soepel proces. Kleine foutjes, zoals het twee keer bellen over hetzelfde probleem, willen wij niet meer maken. Omdat we het nu zo goed aan het inrichten zijn en alles vastleggen in systemen, is iedereen van elkaar op de hoogte. Zo stimuleren we het om intern continu kennis uit te wisselen. Dat houdt ook in dat we op alle vestigingen zoveel mogelijk op dezelfde manier willen werken. Zo creëren we een hybride organisatie en daarmee een professionelere Van Dijk Groep.’
Suzanne Hage
Sales Support Renault Trucks
Suzanne Hage, die al ruim dertien jaar in dienst is bij Van Dijk en tegenwoordig werkzaam is op de afdeling Sales Support voor Renault, heeft nu al plezier van het nieuwe samenwerkingsverband. ‘Je merkt dat er synergievoordelen zijn. Er wordt meer samengewerkt en er is meer contact tussen sales en aftersales. We stemmen de processen op elkaar af en zijn ook kritisch: kan het niet efficiënter? Daarmee proberen we ook de bedrijfsblindheid te doorbreken en dat lukt beter als je het als groep aankaart. Voorheen werkte ik best wel in mijn eigen bubbel en kreeg ik sommige zaken minder snel voor elkaar. Nu ik in dit team zit, kan ik eventuele verbeteringen snel voorleggen en creëren we samen draagvlak.’
Teamspirit
Ook Marco Collewijn, Performance manager bij Van Dijk Trucks, ervaart de nieuwe afdeling als positief. ‘Het is heel fijn dat ik nu makkelijk informatie in kan winnen. Omdat ik me bezighoud met het complete proces – van bestellen tot afleveren en de chauffeurstrainingen die daarna nog volgen – is het prettig om van bepaalde details op de hoogte te zijn. Ook geeft dit team een stukje nieuwe energie en gezelligheid. Het is fijn samenwerken met deze groep.’ De broer van Marco – Nico Collewijn – is werkzaam op de afdeling Verkoop binnendienst en ook onderdeel van team Business Support. ‘Ik ondersteun de verkoop en help mijn collega Yvonne met het transport. Dit teamverband werkt superfijn, want we gaan echt met z’n allen voor die verbeteringsslag. Voor mij persoonlijk is het heel fijn om op vaste momenten te kunnen sparren met collega’s. Zo hou je elkaar scherp.’
Marco Collewijn
Performance manager
Nico Collewijn
Sales Support Volvo Trucks
Data en kansen
Yvonne Benschop, verantwoordelijk voor het transport binnen de groep en al ruim veertig jaar werkzaam bij Van Dijk, ervaart hetzelfde. ‘We zijn steeds groter geworden, maar het persoonlijke contact blijft superbelangrijk. Dat stimuleren we met deze afdeling ook. Ik vind het fijn om aan te haken bij deze groep, omdat het logistieke gebeuren binnen Van Dijk steeds uitgebreider wordt. Het is dan heel fijn om snel te kunnen schakelen met elkaar.’
Yvonne Benschop
Transport
Jordy Keimes
Commercial Controller
Toch is volgens Jordy Keimes, Commercial Controller bij Van Dijk Trucks, de professionaliseringsslag het belangrijkst. ‘Wij zijn een vooruitstrevende club. Dat houdt heel praktisch in dat vóór een klant iets verwacht, wij het al willen aanbieden. Ik hou me met name bezig met het efficiënter en effectiever maken van de salesprocessen. Op basis van data de juiste kansen creëren, dat is het uitgangspunt. Als je werkt met systemen, mis je wel eens een begin en een eind. Door het salesteam te coachen en informatie in te winnen van ondersteunende afdelingen, werkt iedereen steeds meer op de juiste manier met de systemen en gaat het hele proces vooruit. We behalen goede resultaten en ik merk nu al dat er veel meer een-tweetjes worden gemaakt. Weten dat er op het juiste moment contact en opvolging is, dat geeft ontzettend veel rust.’