mrt 21, 2025

Vanaf 2026 wordt de vrachtwagenheffing ingevoerd

Dit is wat je kan verwachten 

Al heel wat jaren komt het voor in het nieuws; de noodzaak van de vermindering van de CO2 uitstoot, emissievrije voertuigen én de vrachtwagenheffing. Wat in het begin nog als heel ver weg klonk, moeten we ons nu langzaam gaan voorbereiden om medio 2026 in de startblokken te staan voor de invoering. Hoewel er al veel bekend is, is een samenvatting op zijn tijd prettig. 

De 3 W’s: wie, wat en waarom? 

Eigenaren van vrachtwagens moeten door de vrachtwagenheffing per gereden kilometer op alle snelwegen, een aantal N-wegen en enkele lokale wegen heffing betalen. Dit geldt voor binnenlandse en buitenlandse vrachtwagens met een gewicht van meer dan 3.500 kg. Hier vallen in ieder geval alle vrachtwagens van de categorie N2 (max. massa van meer dan 3.500 kg) en N3 onder. Ook voertuigen in de categorie N1 met carrosseriecode BC vallen hier bij. 

Emissievrije vrachtwagens tot en met 4.250 kg worden uitgesloten van de vrachtwagenheffing. Door de elektrificatie van deze voertuigen, voornamelijk bedrijfsvoertuigen als bestelbussen, kan het gewicht door de alternatieve aandrijflijn zwaarder worden dan de toegestane 3.500 kg. 

Des te lager de uitstoot, des te lager het tarief 

Niet ieder voertuig zal hetzelfde tarief gaan betalen. Het gemiddelde tarief is nu berekend op 17,5 cent per kilometer. Wat jouw tarief wordt, ligt aan de toegestane maximum massa, de CO2-emissieklasse van de vrachtwagen en de euro-emissieklasse. Ter verduidelijking: een emissievrije vrachtwagen ontvangt een korting en betaalt ongeveer 80% minder dan een EURO VI dieselvrachtwagen. Alle vrachtwagens moeten uitgerust zijn met een werkend boordapparatuur (OBU). Deze registreert hoeveel kilometer een vrachtwagen op welke wegen heeft gereden. 

Na invoering van de heffing, zal de motorrijvoertuigenbelasting sterk dalen en zal het Eurovignet verdwijnen. Dit zijn grote veranderingen binnen deze sector De tarieven zijn dus nog niet officieel aangenomen, dus verandering is nog mogelijk. Maar wat in ieder geval zeker is: des te lager de uitstoot, des te lager het tarief!

Meer emissievrije voertuigen door de vrachtwagenheffing 

De opbrengsten van de vrachtwagenheffing blijft in de sector. Dat is niet altijd zo vanzelfsprekend. De netto-opbrengsten worden namelijk geïnvesteerd in innovatie en verduurzaming binnen de transportsector. De focus ligt op elektrische vrachtwagens, het aanschaffen van laadpalen en waterstofvoertuigen. 

De transportwereld is aan het veranderen, misschien wat sneller dan dat we soms aankunnen. Daarom zijn er meerdere subsidies die je kan aanvragen om de overstap naar emissieloos rijden behapbaarder te maken. Zo bestaat de AanZET subsidie voor de aanschaf van emissieloze voertuigen en de SPRILA voor de aanschaf van laadpalen. Wil je hier meer over weten, dan staan de experts van Van Dijk Energy paraat voor iedere hulpvraag. 

Bekijk ook deze nieuwsberichten:
Misschien vind je dit ook interessant: 

Werken bij Van Dijk

Truckmonteur?
Ga aan de slag &
maak vrienden
bij Van Dijk