fbpx

nov 18, 2021

Tot 10% brandstofbesparing met de nieuwe generatie Renault Trucks

TOT 10% BRANDSTOFBESPARING MET DE NIEUWE GENERATIE RENAULT TRUCKS

Renault Trucks gaat de uitdaging aan om het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot te verminderen. Renault Trucks introduceert in de T, T High, C en K ranges nieuwe DE11- en DE13-motoren. In combinatie met de integratie van nieuwe geavanceerde technologieën, zoals Turbo Compound, en specifieke services kunnen deze nieuwe motoren het brandstofverbruik met maximaal 10% verlagen.

Renault Trucks heeft in 2021 zijn T, T High, C en K modellen ingrijpend gewijzigd op het gebied van design en aerodynamica. Ook het rij en leefcomfort aan boord is voor de chauffeur enorm verbeterd. De fabrikant zet deze evolutie verder voort met de komst van nieuwe Euro VI Step E-motoren van 11 en 13 liter, DE11 en DE13, die in combinatie met de integratie van nieuwe technologieën en specifieke services een brandstofbesparing tot 10% opleveren in vergelijking met de vorige generatie Renault Trucks-motoren.

Optimaal rendement van de nieuwe DE11- en DE13-motoren
De nieuwe generatie Euro VI step E-motoren van Renault Trucks, de DE11 en DE13, zijn uitgerust met nieuwe technologieën die het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot aanzienlijk verlagen.

Voor een betere verbranding zijn de DE11- en DE13-motoren uitgerust met de gepatenteerde Wave Piston-technologie. Door deze technologie worden de vlammen tijdens de verbranding nog beter naar het verbrandingscentrum gericht wat zorgt voor een gecontroleerde menging met de zuurstof en daardoor dus voor een betere en efficiëntere verbranding. De motoren zijn tevens uitgerust met nieuwe injectoren met verbeterde precisie, die zijn aangepast aan de nieuwe verbranding.

Om het rendement te verbeteren heeft Renault Trucks ook aandacht besteed aan de vermindering van de wrijvingsverliezen: de drijfstangen, zuigers en krukas zijn opnieuw ontworpen en de cartergasregulatie is geoptimaliseerd. Er is ook een nieuwe turbocompressor met een vernieuwde hoogwaardige lagering waardoor de weerstand verminderd en de reactietijd wordt verhoogd. Ook is er een nieuwe oliepomp geïntroduceerd met een variabel debiet en een nieuwe hoogwaardige olie met lage viscositeit.

Ten slotte heeft Renault Trucks gekozen voor een geoptimaliseerd nabehandelingssysteem en een nieuwe motorregelunit.

Turbo Compound-technologie voor een krachtigere en zuinigere motor
Voor optimale prestaties kunnen de Renault Trucks T, T High en C modellen als optie worden uitgerust met de DE13 TC-motor met Turbo Compound-technologie, die een aanzienlijke brandstofbesparing oplevert zonder in te boeten aan rijcomfort of commerciële snelheid.

Een extra turbine, die na de turbocompressor wordt geplaatst, zet de restenergie in de uitlaatgassen om in mechanische energie en brengt die over op de krukas in de vorm van extra motorkoppel.

Turbo Compound maakt het dus mogelijk om een hoger koppel te bereiken bij lagere motortoerentallen. Op de snelweg, tijdens het rijden op cruise control en bij rijden bergop kan er in de klim langer een constante snelheid worden aangehouden zonder dat er teruggeschakeld hoeft te worden.

Een nieuwe versnellingsbak om sneller te schakelen
De voertuigen zijn uitgerust met de nieuwe generatie Optidriver-versnellingsbak, met een nieuwe calculator, nieuwe regelsoftware en een nieuwe koppelingsbediening voor soepeler en sneller schakelen.

Geavanceerde software en services voor een totale controle op het brandstofverbruik
Om nog meer brandstof te besparen, heeft Renault Trucks ingezet op de Smart Torque Control-oplossing. Dit systeem maximaliseert de tijd die de motor benut in het gebied met het beste motorrendement, zonder dat dit ten koste gaat van de manoeuvreerbaarheid en het rijcomfort. 

Renault Trucks blijft ook de Optivision Predictive Cruise Control verbeteren, die de topografie van de weg gebruikt om optimaal te schakelen en brandstof te besparen. 

De fabrikant biedt ook oplossingen aan om transporteurs te helpen bij de controle en de verbetering van het brandstofverbruik en de reductie van de CO2-uitstoot van hun vloot. De software voor wagenparkbeheer Optifleet (module Check) volgt het brandstofverbruik van elk voertuig en analyseert de rijstijl om te bepalen op welke punten het verbruik kan worden teruggedrongen. Bovendien heeft Renault Trucks een volledig trainingsprogramma over de principes van rationeel rijden ontwikkeld, om het brandstofverbruik onder controle te houden.

Bekijk ook deze Renault Trucks nieuwsberichten:
Misschien vind je dit ook interessant: 

Werken bij Van Dijk

Truckmonteur?
Ga aan de slag &
maak vrienden
bij Van Dijk