fbpx

mei 3, 2022

Tot 10 % minder brandstof en CO2-uitstoot met de nieuwe Renault Trucks D, D Wide en C 2,3 M

TOT 10 % MINDER BRANDSTOF EN CO2-UITSTOOT MET DE NIEUWE RENAULT TRUCKS D, D WIDE EN C 2,3 M

In 2023 zet Renault Trucks een volgende stap in de verlaging van het brandstofverbruik van zijn modellen die bestemd zijn voor de distributie en de lichte bouw, terwijl hun ecologische voetafdruk wordt verkleind. Dankzij optimalisering van de motor, een nieuwe versnellingsbak en het Fuel Eco+-pakket gaan de Renault Trucks D, D Wide en C 2,3 m model jaar 2023 het brandstofverbruik en de bijbehorende CO2-uitstoot met maximaal 10% verminderen.

Het dagelijkse werk van chauffeurs in stedelijke gebieden kan zeer uitdagend zijn, met leveringen in drukke stadscentra, de zorg omtrent de veiligheid van de medeweggebruikers en de lading, en de noodzaak om op tijd de goederen af te leveren. Renault Trucks stelt alles in het werk om hun taak te vergemakkelijken en de prestaties van zowel de chauffeurs als hun voertuigen te verbeteren.

Tot 10% minder brandstofverbruik en CO2-uitstoot voor de Renault Trucks D Wide en C 2,3 m
De modellen jaar 2023 van de Renault Trucks D Wide en C 2,3 m worden uitgerust met de nieuwe DE11-motor. Een nieuwe generatie Euro VI step E-motor van Renault Trucks, die is uitgerust met nieuwe technologieën die het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot aanzienlijk verlagen.

Voor een betere verbranding zijn de DE11-motoren uitgerust met de gepatenteerde Wave Piston-technologie. Door deze technologie worden de vlammen tijdens de verbranding nog beter naar het verbrandingscentrum gericht wat zorgt voor een gecontroleerde menging met de zuurstof en daardoor dus voor een betere en efficiëntere verbranding. De motoren zijn tevens uitgerust met nieuwe injectoren met verbeterde precisie, die zijn aangepast aan de nieuwe verbranding.

Om het rendement te verbeteren heeft Renault Trucks ook aandacht besteed aan de vermindering van de wrijvingsverliezen: de drijfstangen, zuigers en krukas zijn opnieuw ontworpen en de cartergasregulatie is geoptimaliseerd.

Er is ook een nieuwe turbocompressor met een vernieuwde hoogwaardige lagering waardoor de weerstand verminderd en de reactietijd wordt verhoogd. Ook is er een nieuwe oliepomp geïntroduceerd met een variabel debiet en een nieuwe hoogwaardige olie met lage viscositeit.

Ten slotte heeft Renault Trucks gekozen voor een geoptimaliseerd nabehandelingssysteem en een nieuwe motorregelunit.

De Renault Trucks D Wide en C 2,3 m zijn ook uitgerust met de Optidriver-versnellingsbak van de nieuwe generatie. Als optie maakt de Eco-modus een verdere vermindering van het brandstofverbruik mogelijk.

Ten slotte kan het brandstofverbruik nog eens met 5% worden verlaagd met het Fuel Eco+ Pack, dat een dakspoiler, zijspoilers, een uitschakelbare compressor en automatische motoruitschakeling na drie minuten omvat.

Al deze technologieën samen zorgen voor een brandstofbesparing van 10% ten opzichte van de vorige generatie Renault Trucks D Wide en C 2,3 m.

Renault Trucks D: een nieuwe aandrijflijn en nieuwe automatische Optishift-versnellingsbak
De Renault Trucks D model jaar 2023 met 5- en 8-litermotoren zijn uitgerust met een nieuwe versnellingsbak met 8 versnellingen, genaamd Optishift. Deze volautomatische versnellingsbak biedt meer rijcomfort, een beter rijgedrag bij lage snelheden en een lager brandstofverbruik. De nieuwe automatische Optishift-versnellingsbak is als optie verkrijgbaar op de 4×4 Renault Trucks D.

De Eco-modus is eveneens als optie verkrijgbaar voor een nog lager brandstofverbruik.

Last but not least zorgt het Eco+ Fuel Pack voor extra brandstofbesparingen.

De combinatie van al deze technologieën maakt een brandstofbesparing van 9% mogelijk ten opzichte van de vorige generatie van de Renault Trucks D.

Verbeterde veiligheid en comfort aan boord
Het comfort van de chauffeur is een van de belangrijkste aandachtspunten van de fabrikant en is ook verbeterd in het distributiemodel van Renault Trucks.

Voor meer veiligheid zijn de Renault Trucks D, D Wide en C 2,3 m uitgerust met het BirdView-systeem: vier buiten het voertuig geplaatste camera’s geven een panoramisch zicht in real time op een 7″ LCD-scherm. Zo heeft de chauffeur een volledig overzicht van de omgeving in één enkel beeld en zonder dode hoeken, wat het risico op aanrijdingen verkleint.

Voor een perfect visueel comfort aan boord werd het interieur van de Renault Trucks D, D Wide en C 2,3 m vernieuwd. De stoelen, bedden en banken zijn bekleed met een nieuwe stof, in overeenstemming met het nieuwe harmonische design van de cabine, en de bedieningsknoppen hebben een nieuwe witte achtergrondverlichting.

Diensten op maat voor een volledige beheersing van de bedrijfskosten
Om de rendabiliteit van de transporteurs te verhogen door hun exploitatiekosten te verlagen, kunnen de voertuigen gekoppeld worden aan een abonnement op Optifleet, de tool van Renault Trucks voor de follow-up en het beheer van het wagenpark in real time.

In de praktijk optimaliseert Optifleet de routes in termen van tijd en afgelegde afstand dankzij de realtime controle van de leveringen met behulp van de kaartmodule.

De module Check van de tool controleert het energieverbruik van de voertuigen, terwijl de functie Ecoscore het mogelijk maakt om op afstand de technische gegevens per chauffeur te controleren (brandstofverbruik, percentage stationair draaien, gebruik van het rempedaal…). Het doel is om het brandstofverbruik te optimaliseren en de CO2-uitstoot te verminderen door de prestaties van de chauffeurs te analyseren en te bepalen wie zijn resultaten nog kan verbeteren middels training.

Ten slotte biedt Renault Trucks Start & Drive onderhoudscontracten op maat voor zijn voertuigen, zodat transporteurs hun voertuigen maximaal kunnen inzetten en hun budgetten in alle gemoedsrust kunnen beheren.

Bekijk ook deze Renault Trucks nieuwsberichten:
Misschien vind je dit ook interessant: 

Werken bij Van Dijk

Truckmonteur?
Ga aan de slag &
maak vrienden
bij Van Dijk