fbpx

sep 18, 2020

Van Dijk Trucks klant Arjan van Geffen over de Volvo FH LNG: “Eerlijk is eerlijk: de prestaties zijn op dit moment het beste van alle voertuigen”

A.G. van Geffen Transportbedrijf uit Hedel heeft inmiddels zeven trucks op LNG rijden. De laatste aanwinst is een Volvo FH LNG met 420 pk, die tussen de 110 en 120.000 km op jaarbasis rijdt. Deze truck wordt voornamelijk ingezet voor pendeldiensten tussen de verschillende distributiecentra van de top 3 retail van Nederland.

We vroegen directeur Arjan van Geffen naar zijn ervaringen met LNG-trucks.

Vooral de focus op maatschappelijk ondernemen en CO2-reductie was voor A.G. van Geffen reden om op LNG te gaan rijden. Het bedrijf heeft inmiddels zeven LNG-trucks van verschillende merken, waarvan de laatste een Volvo is.

Deze Volvo FH LNG met 420 pk rijdt tussen de 110 à 120.000 km per jaar. De truck wordt voornamelijk ingezet op de langere afstanden om te pendelen tussen de verschillende distributiecentra. 

Gunstig brandstofverbruik

“Het grootste voordeel van de Volvo LNG ten opzichte van andere merken is het verbruik. Met de Volvo LNG-truck halen we een brandstofverbruik van bijna 1:5. Bovendien schakelt de truck fantastisch. Eerlijk, is eerlijk: de prestaties van de Volvo zijn op dit moment het beste van alle voertuigen”, vertelt Arjan van Geffen, directeur van A.G. van Geffen Transportbedrijf.

Naast de rijprestaties en het gunstige brandstofverbruik is Van Geffen enthousiast over de veiligheidseisen van Volvo Trucks: “Die zijn heel hoog. Net als het comfort van de truck. Het bevalt ons daarnaast prima dat het voertuig maar eens per jaar naar de werkplaats hoeft.”

LNG tanken

In het tanken van LNG ziet de transporteur geen bezwaar: “Voor het tanken moet de chauffeur een cursus volgen. Dit kost een uur à anderhalf. Daarna kan in principe elke chauffeur ermee rijden. Om te tanken moeten chauffeurs handschoenen aan en een gezichtsmasker op. Ze moeten eerst de tankdop schoonblazen. Al met al vraagt het tanken van LNG iets meer aandacht dan het tanken van diesel. Ik schat dat het in totaal zo’n vijf minuten extra kost. Dat is voor ons prima.”

Wel spoort Van Geffen brandstofleveranciers aan om meer LNG-stations te ontwikkelen. “Het aantal tanklocaties is nu nog te beperkt. Dat moet worden uitgebreid om het rijden op LNG nog aantrekkelijker te maken. We willen voorkomen dat we lege kilometers moeten maken om te kunnen tanken. Vooral langs een van de hoofdaders van Nederland, de A2, is het aantal stations te beperkt. Dat moet verbeteren.

Kouder LNG en bio-LNG

Tegenwoordig kan er bij steeds meer stations kouder LNG getankt worden. Dit heeft als voordeel dat er sneller getankt kan worden en er meer in de tank past waardoor de actieradius toeneemt. Ook ziet Van Geffen voordelen in de komst van bio-LNG (LBG, oftewel liquefied Biogas). Bio-LNG heeft dezelfde chemische formule als LNG. Het wordt geproduceerd via een proces waarbij biogas van organisch afval zoals dierlijke mest, slib en groenafval wordt omgezet in hoogwaardig biomethaan en vloeibaar wordt gemaakt tot -162 graden Celsius. Met bio-LNG kan een CO2-reductie tot 100% worden bereikt.

“Wij zullen in de toekomst ook bio-LNG gaan tanken, waardoor we nog minder CO2-uitstoot hebben. Klanten vragen daar steeds vaker om.”

Gezonde business case voor LNG

Sinds dit jaar geldt er een extra subsidieregeling op de prijs van LNG. Transportbedrijven ontvangen in de jaren 2020 en 2021 18,7 eurocent per kilogram LNG, direct verrekend aan de pomp. De subsidieregeling moet eraan bijdragen dat LNG als transitiebrandstof de weg vrij maakt voor het nog milieuvriendelijkere bio-LNG. “De subsidiemaatregel en de overige financiële voordelen voor LNG-trucks (zoals lokale subsidies en het Maut-voordeel, red.) zorgen ervoor dat LNG een gezonde en gunstige business case voor transportbedrijven is. Dat is super! Wel wil ik benadrukken dat het belangrijk is dat de subsidiemaatregel van 18,7 eurocent per kilogram LNG ook na 2021 blijft bestaan. Of ik LNG zou aanraden aan andere vervoerders? Ik zou zeggen probeer eens enkele LNG-voertuigen. Dan zie je ook het voordeel ervan.”

Achtergrond A.G. van Geffen Transportbedrijf

A.G. van Geffen Transportbedrijf is met name actief in de retail. Het werkgebied bestrijkt voornamelijk de Benelux. Het transportbedrijf rijdt met 40 trucks en 65 chauffeurs. “Hierdoor zijn we zeven dagen per week inzetbaar. Iets waar onze opdrachtgevers om vragen”, licht Arjan van Geffen toe.


Lees meer Volvo Trucks nieuws
Misschien vind je dit ook interessant: 

Werken bij Van Dijk

Truckmonteur?
Ga aan de slag &
maak vrienden
bij Van Dijk