fbpx

sep 20, 2022

Volvo Trucks begint in 2025 met testen van brandstofceltrucks door klanten

Volvo Trucks begint in 2025 met testen van brandstofceltrucks door klanten

Brandstofcellen

Volvo Trucks voert tests uit met elektrische trucks met brandstofcellen die alleen waterdamp
uitstoten en een actieradius hebben die vergelijkbaar is met die van dieseltrucks, tot 1000
km. Over een paar jaar volgt een tweede proeffase waarbij klanten op de openbare weg zullen
worden getest.

Het testen van brandstofcelelektrische trucks in commercieel verkeer begint in 2025 met
geselecteerde klanten in Noord-Europa, gevolgd door extra trucks in meer landen in de komende
jaren.

Waterstof aangedreven

Door waterstof aangedreven brandstofcelelektrische vrachtwagens zullen vooral geschikt zijn
voor lange afstanden en zware, energieverslindende opdrachten. Ze zouden ook een optie kunnen
zijn in landen waar de mogelijkheden om batterijen op te laden beperkt zijn.

“Ik geloof dat de tests het potentieel van brandstofcelelektrische vrachtwagens duidelijk zullen
maken. De tests zullen plaatsvinden in een veeleisend, ruw klimaat en het geeft ons ook een
geweldige mogelijkheid om met zware ladingen tot 65 ton te rijden,” zegt Jessica Sandström,
SVP Global Product Management bij Volvo Trucks.

Vermogen van 300 kW

Het doel van de tests is om alle verschillende aspecten van de werking van de truck te bekijken,
waaronder de werkende onderdelen, het rijgedrag en de ervaring van de chauffeur.

Een brandstofcel genereert zijn eigen elektriciteit uit de waterstof aan boord in plaats van te
worden opgeladen door een externe bron. Het enige bijproduct dat wordt uitgestoten is
waterdamp. De elektrische trucks van Volvo zullen gebruik maken van twee brandstofcellen met
een vermogen van 300 kW en een tanktijd van minder dan 15 minuten.

Vroege ontwikkelingsfase

De brandstofceltechnologie bevindt zich nog in een vroege ontwikkelingsfase en hoewel er veel
voordelen aan verbonden zijn, blijven er nog enkele uitdagingen, met name de grootschalige
levering van groene waterstof* en de noodzaak om een brandstofinfrastructuur te ontwikkelen.
Om het gebrek aan beschikbare waterstof tijdens de proefnemingen te ondervangen, zal het
tanken van groene waterstof uit hernieuwbare bronnen in het thuisdepot gebeuren.

“We verwachten dat het aanbod van groene waterstof de komende jaren aanzienlijk zal
toenemen, aangezien veel industrieën ervan afhankelijk zullen zijn om de CO2-uitstoot te
verminderen. De brandstofceltrucks zullen over een paar jaar belangrijk zijn voor langere en
zwaardere transporten”, zegt Jessica Sandström.

De brandstofcellen zullen worden geleverd door cellcentric – de joint venture van de Volvo Groep
en Daimler Truck AG. Cellcentric zal een van Europa’s grootste serieproductiefaciliteiten voor
speciaal voor zware voertuigen ontwikkelde brandstofcellen bouwen.

*Groene waterstof wordt geproduceerd met behulp van hernieuwbare energiebronnen, zoals
wind, water en zon.

Lees meer Volvo Trucks nieuws
Misschien vind je dit ook interessant: 

Werken bij Van Dijk

Truckmonteur?
Ga aan de slag &
maak vrienden
bij Van Dijk