Volvo’s meest verkochte truck viert 30 jaar innovatie
Er valt iets te vieren! Vandaag is het 30 jaar geleden dat Volvo Trucks de Volvo FH introduceerde, de bestverkochte truck van het merk ooit. Vanaf het begin werd Volvo’s vlaggenschip al gekenmerkt door een onderscheidend exterieur- en interieurdesign, uitstekend comfort voor de chauffeur en technisch geavanceerde efficiëntie- en veiligheidssystemen.
De Volvo FH is een van de meest succesvolle modellen in de industrie ooit, met bijna 1,4 miljoen verkochte trucks in zo’n 80 markten over de hele wereld. Al vanaf de introductie van de FH in 1993, vertegenwoordigde het een compleet nieuwe standaard voor vrachtwagenchauffeurs met uitstekende rijeigenschappen en brandstofefficiëntie. 30 jaar later is de Volvo FH echt een icoon.
“De Volvo FH is het perfecte voorbeeld van een klantgerichte aanpak en een model dat al 30 jaar de grenzen verlegt. We zijn altijd doorgegaan met het verbeteren van deze truck, op alle cruciale gebieden, zoals chauffeurscomfort, brandstofefficiëntie, veiligheid en productiviteit. Ik ben er erg trots op dat onze klanten de Volvo FH vandaag de dag kunnen bestellen als elektrische-, gas- en dieselvariant,” zegt Roger Alm, President van Volvo Trucks.
Leidend in baanbrekende innovaties
De Volvo FH was en is leidend in innovatie. Het truckmodel werd geïntroduceerd met een totaal nieuw chassis, ontworpen om flexibele oplossingen voor verschillende transporttoepassingen mogelijk te maken. De baanbrekende aandrijflijn had destijds een volledig nieuwe 12-liter motor (16-liter voor de Volvo FH16) en de volledig nieuwe cabine bood uitstekende aerodynamica en chauffeurscomfort.
Veiligheid, kwaliteit en zorg voor het milieu
De innovaties zijn door de jaren heen voortgezet, altijd met de Volvo-waarden veiligheid, kwaliteit en zorg voor het milieu als uitgangspunt. Innovatiemijlpalen in de afgelopen drie decennia zijn onder andere de airbag, de geautomatiseerde versnellingsbakoplossing I-Shift en Volvo Dynamic Steering, dat zorgt voor moeiteloos sturen en een grote wendbaarheid.
Kenmerkend uiterlijk
Wat het exterieurdesign betreft, zijn de spiegels met een uniek slank ontwerp dat de chauffeur een beter direct zicht biedt en de V-vormige koplampen – die zowel een beter zicht als meer comfort voor de chauffeur bieden en de truck zijn kenmerkende uiterlijk geven – twee voorbeelden van hoe Volvo technologie en design gebruikt om waardevolle voordelen voor de chauffeur toe te voegen.
“De eerste generatie Volvo FH was een game changer die het concept van een moderne truck volledig veranderde. Sindsdien zijn we doorgegaan met het stellen van nieuwe normen in de truckindustrie en hebben we nog vijf generaties van deze truck op de markt gebracht. Onze succesformule is het gebruik van de allernieuwste technologie op een manier die altijd duidelijke voordelen biedt voor onze klanten en chauffeurs. Als bewijs van onze succesvolle inspanningen om voortdurend te verbeteren en te evolueren, ben ik erg trots dat de Volvo FH de enige truck is die drie keer tot ‘International Truck of the Year’ werd verkozen,” zegt Ylva Dalerstedt, Long Haulment Segment Manager bij Volvo Trucks.