LZV’s (Lange Zware Vrachtvoertuigen) of eco-combi’s zijn truck- en trailercombinaties die de standaard EU-beperkingen van 18,75 meter/44 ton overschrijden. Door de voordelen op het gebied van brandstofkosten en CO2-uitstoot neemt de populariteit van LZV’s snel toe.
Meer met minder
LZV’s kunnen een grote bijdrage leveren aan het efficiënter en duurzamer maken van het goederenvervoer. Een LZV of eco-combi kan namelijk de CO2-uitstoot van het zware wegtransport fors verminderen: er zijn minder voertuigen nodig om meer goederen te vervoeren. Dit levert ook direct een aanzienlijke brandstofkostenbesparing op.
LZV’s zijn gebaseerd op het concept van een truckcombinatie die bestaat uit twee/drie EMS-modules (Europese Modulaire Systeem). Zoals een bakwagen met een oplegger of een trekker met oplegger en aanhanger die een gezamenlijke lengte hebben van maximaal 25,25 meter en, in bepaalde landen, een gewicht van maximaal 76 ton. Er zijn echter nog langere en zwaardere EMS-gebaseerde concepten, met name de combinaties die worden getest in Finland en Zweden. Deze kunnen een lengte van wel 34 meter en een gewicht van wel 104 ton bereiken. Bijvoorbeeld, twee lange trailers of drie korte trailermodules.
Het staat alle EU-lidstaten vrij om wetgeving op te stellen met eigen voorschriften voor LZV’s.
Wijnand van den Brink, Manager Special Products & Innovation
Over de verschillende wetgevingen van Europese landen omtrent LZV’s.
De standaard EU-beperkingen van 18,75 meter/44 ton zijn vastgelegd in de EU-richtlijn 96/53/EG. Aangezien dit niet meer is dan een richtlijn, staat het elke EU-lidstaat vrij om wetgeving op te stellen met eigen voorschriften voor LZV’s, gebaseerd op 96/53/EG. Steeds meer overheden overwegen deze optie.
Ook in Nederland loopt een testproject met nog langere en zwaardere eco-combi’s. Dit project staat bekend onder de naam Super EcoCombi.