Airco’s zijn niet weg te denken uit de cabine van de vrachtwagenchauffeur. Het airco- of climate control-systeem houdt de chauffeur fris in de zomer, warm in de winter en de ruiten vrij van condens. De airco wordt hier echter niet altijd voor beloond. Sommige airco’s worden namelijk niet regelmatig gereinigd. Deze ‘aircoverwaarlozing’ kan echter negatieve gevolgen hebben.
Bacteriën, schimmels en nare geuren
De lucht uit de airco wordt aangezogen vanuit de buitenlucht. Daarmee worden ook partikels als stof, pollen, bacteriën en andere ongewenste zaken meegezogen. Elke liter lucht kan tot 20.000 partikels zoals fijnstof, allergenen, pollen, schimmels en virussen bevatten. Gelukkig vangen de ingebouwde interieurfilters veel van deze partikels op. Bij de meeste trucks worden deze filters dan ook standaard jaarlijks vervangen tijdens een volledige servicebeurt.
Wat echter vaak wordt vergeten is dat dit vuil zich niet alleen ophoopt in de filters, maar zich ook nestelt in de verdamper, filterbehuizing en luchtkanalen. Het gevolg hiervan is een verminderde luchtkwaliteit in het interieur en soms zelfs nare geuren. Het is daarom aan te raden het aircosysteem minstens één keer per jaar te laten behandelen, om gezondheidsrisico’s te voorkomen.
Gezondheidsrisico’s verminderde luchtkwaliteit voor de chauffeur
De longen van een chauffeur verwerken 5 kubieke meter lucht tijdens een werkdag van 9 uur. Iedere kubieke meter lucht kan 20 miljoen partikels (stof, fijnstof, allergenen, pollen, schimmels, virussen etc.) bevatten. Een volledige werkdag van een chauffeur staat daarmee gelijk aan een blootstelling aan zo’n 100 miljoen partikels. Aangezien pollen en schimmelsporen een veelvoorkomende oorzaak zijn van allergie, is het van belang de luchtkwaliteit in de truckcabine zo hoog mogelijk te houden middels een regelmatige, grondige reiniging van het aircosysteem. In een land waarin ruim 640.000 personen last hebben van astma en 15 tot 20% van de bevolking last heeft van allergie, mag het belang van een hoge luchtkwaliteit namelijk niet worden onderschat. Om over de kosten van een zieke werknemer (volgens onderzoek TNO gemiddeld €230,- per dag) en die van een stilstaande truck nog maar te zwijgen.
Hoe blijft uw aircosysteem hygiënisch functioneren in de dagelijkse praktijk?
De vervuiling in een aircosysteem vraagt om een gerichte aanpak. Het VDI (Vereniging van Duitse Ingenieurs) heeft hiervoor een richtlijn opgesteld. Deze richtlijn (VDI 6031) spreekt over de behandeling van de volgende zones:
1. Aircoreiniging pollenfilterbehuizing (basisreiniging)
Met behulp van speciale hygiënereiniger worden de pollenfilterbehuizing en de aangrenzende luchtkanalen van uw aircosysteem grondig gereinigd. Dankzij een optimale bevochtiging vertraagt het langdurig de aangroei van micro-organismen. Deze werkwijze wordt gecombineerd met het vervangen van de microfilters tijdens servicewerkzaamheden. De nieuwe filters worden zodoende in een schone behuizing geplaatst.
2. Aircoreiniging aircoverdamper (mechanische reiniging)
Met behulp van een krachtig drukbekerpistool wordt de speciale hygiënereiniger direct op het koelelement in de airco-installatie (verdamper) gesproeid. Dit zorgt voor een snelle en grondige reiniging van vuilafzetting op de verdamper. Door de hoge spuitdruk worden ziektekiemen weggespoeld. De snelwerkende vloeistof reinigt actief het verdampersysteem tot in alle uithoeken en verwijdert de door micro-organismen gevormde biofilm. Hierdoor verdwijnen ook eventuele onaangename geuren.
Geadviseerd wordt om beide reinigingen om en om te laten plaatsvinden. Als u het ene jaar een grote reiniging heeft laten verrichten, volstaat het om het jaar erop de basisreiniging te laten uitvoeren.
Wilt u persoonlijk advies over de aircoreiniging van uw truck? Neem contact op met Van Dijk Trucks. Wij kunnen u tot 31-08-2020 een speciale, voordelige reinigingsactie aanbieden.