Sinds 2 februari 2022 moeten alle chauffeurs over de grens, ongeacht het type tachograaf, direct de landcode registreren.
In de Europese Unie is voor grensoverschrijdend vervoer bepaald dat bestuurders het symbool van het land dat zij binnenrijden handmatig moeten registreren in de tachograaf. Dit moet gebeuren nadat ze een grens van een lidstaat hebben gepasseerd. De landsymbolen staan in de tachograaf (bijvoorbeeld ‘NL’ voor Nederland en ‘UK’ voor Verenigd Koninkrijk) en moeten door de chauffeur aangeklikt en bevestigd worden. Deze verplichting geldt al sinds 20 augustus 2020 voor voertuigen met een analoge tachograaf en geldt vanaf 2 februari 2022 ook voor voertuigen met een digitale tachograaf.
Werkwijze voor registratie
De bestuurder stopt op de dichtstbijzijnde stopplaats aan of voorbij de grens. Als het passeren van de grens van een lidstaat gebeurt op een veerboot of een trein, registreert de bestuurder het landsymbool in de haven of op het station van aankomst.
Bestuurders van voertuigen met een analoge tachograaf moeten sinds 20 augustus 2020 ook het symbool registreren van de landen waar ze hun werkdag respectievelijk zijn begonnen en geëindigd. Dat was eerder al het geval voor voertuigen met een digitale tachograaf. Meer informatie hierover vind je op de website van EVOFENDEX.
Bron: Evofendex
En in de toekomst?
- Vanaf augustus 2023 zal dit bij de nieuwe (nog niet in productie zijnde tachografen) automatisch plaatsvinden op basis van registratie van de GNSS positie (GPS);
- 31 december 2024: alle internationaal opererende voertuigen met een analoge of 1ste generatie digitale tachografen moeten omgebouwd zijn naar een smarttacho2;
- 21 augustus 2025: alle internationaal opererende voertuigen met een 2de generatie digitale tachografen moeten omgebouwd zijn van een smarttacho2;
- 1 juli 2026: alle internationaal opererende voertuigen met een totaal toelaatbare massa boven de 2500 KG moeten voorzien zijn van een smarttacho2.