Het selecteren van de juiste versnellingsbak in combinatie met de achterassen is en blijft een uitdaging. Het is daarom vaak een zaak van compromissen sluiten. Zeker bij voertuigen die gebruikt worden in het veeleisende zwaar en exceptioneel transport. Hier is een kort overzicht van de mogelijke opties voor het kiezen van de correcte aandrijflijn.
Getrokken materiaal, GCW en inzetgebied
Voor het samenstellen van een correcte aandrijflijn kan het beste gestart worden bij het getrokken materieel, GCW en het inzetgebied van het voertuig. Naast deze drie sleutelfactoren moet er uiteraard ook nagedacht worden over de effecten van de keuze op de duurzaamheid en het brandstofverbruik.
Hoe zwaarder de combinatie en hoe steiler de hellingen, hoe
Erik-Jan Slijkhuis, Sales Engineer bij Volvo Trucks Nederland
meer koppel nodig is.
Over het getrokken materiaal, GCW en inzetgebied
Als algemene regel kan worden gesteld dat hoe zwaarder de combinatie en hoe steiler de hellingen op de route, hoe meer koppel er nodig is. Extra lading betekent ook dat een zwaarder voertuig of meer assen nodig zijn om dit gewicht over de assen de verdelen.
Startability en tractie
Bij een trekker in het zwaar en exceptioneel transport zijn er twee kritische situaties, het wegrijden op een helling met hoge tonnages en manoeuvreren. Op deze momenten worden de koppeling en versnellingsbak het zwaarst belast. Bij een standaard I-Shift versnellingsbak zal de koppeling het slipgebied (tot +/- 2,5 km/h) voor zijn rekening nemen wat zorgt voor extra slijtage en warmte. De Volvo I-Shift met kruipversnelling heeft een extreem lage eerste versnelling waardoor de koppeling een veel kleiner slipgebied heeft (tot +/- 0,8 km/h). De I-Shift met kruipversnellingen is daarmee uitermate geschikt voor het wegrijden en manoeuvreren met hoge tonnages (mogelijk tot 325 ton).
Achterassen en ratio’s
Het gebruik van een I-Shift met kruipversnelling biedt naast de bovengenoemde voordelen nog meer mogelijkheden. Door het toepassen van de kruipversnellingen kan tot 130 ton GCW ook gekozen worden voor enkele reductie-achterassen. Hiermee kan op de lange afstand een flinke brandstofbesparing gerealiseerd worden ten opzichte van naafreductie-achterassen. Betreft het echter een zware inzet en hogere GCW’s dan zijn naafreductie-achterassen in combinatie met kruipversnellingen de beste keuze. Met inachtneming van de drie eerder genoemde sleutelfactoren moet wel voorkomen worden dat het voertuig overgespecificeerd wordt.
De ultieme aandrijflijn voor het voertuig hangt af van een diversiteit aan factoren waaronder GCW, aslasten, inzetgebied en het getrokken materieel. Al deze factoren kunnen het beste worden besproken met een Volvo Trucks-dealer. Want naast het voldoen aan al deze voorwaarden is het ook belangrijk om het verbruik in het achterhoofd te houden. Zeker omdat de aandrijflijn een cruciale rol speelt in het totale brandstofverbruik.