Voor het vervoer van ruwbouw betonproducten gaat Combex Bouwlogistiek eind dit jaar een Volvo FMX Electric inzetten. Doorslaggevend in het besluit om een batterij-elektrische truck te gaan inzetten, was het gegeven dat deze nu ook voor zwaardere toepassingen kan worden gebruikt. Combex wil hiermee samen met IJB Groep een nieuwe stap zetten in de beperking van uitstoot van schadelijke stoffen binnen de bouwlogistiek.
De elektrische vrachtwagen zal door Combex worden ingezet voor het vervoer van heipalen en andere prefab funderingsproducten. De inzet van de Volvo FMX Electric is onderdeel van het partnership tussen Combex en IJB Groep, specialist in de productie van prefab betonproducten. De dedicated Volvo FMX 6×2 Electric gaat rijden vanaf de productielocaties van IJB Groep in Lemmer, Kampen en Lelystad en in een straal van 150 kilometer rond de fabriek zijn vracht vervoeren.
Gelijk aan inzet van dieseltruck
Een van de voorwaarden van Combex was dat de inzet van een elektrische truck gelijk zou zijn aan die van een diesel aangedreven vrachtwagen. “Met de actieradius van de Volvo FMX Electric blijken we een groot deel van het leveringsgebied te kunnen bedienen. Dit maakt de inzet gelijk aan die van een truck op diesel. Dat was echt een voorwaarde voor ons. De inzet moet gelijk zijn wat betreft mogelijkheden met minimale aanpassingen aan de dagelijkse operatie, zowel op de fabriek als ook voor de vervoerder”, verklaart Frank van Kerkhof, Algemeen Directeur bij Combex.
Het opladen wordt verzorgd door laadfaciliteiten voor AC-laden op het terrein van IJB Groep. Ook wordt daar een snellaadstation gerealiseerd voor DC-laden. Tijdens een van de verplichte rustpauzes van de chauffeur kan de truck worden bijgeladen waarmee de totale actieradius toeneemt en de vrachtwagen voldoende kilometers kan maken voor de dagelijkse inzet.
Passend in dagelijkse inzet én reductie van uitstoot
Duurzaamheid is in de bouwsector een steeds hardere eis, maar moet wel haalbaar zijn. “Wij willen natuurlijk een actieve bijdrage leveren aan de transitie waar de (bouw-)vervoersector voor staat. Het moet echter wel uitvoerbaar zijn. Wij denken dat met de specificaties van de nieuwe Volvo FMX Electric het moment is gekomen dat de truck past in de dagelijkse inzet en daarmee een significante reductie van uitstoot genereert. Door dit project in het partnership met IJB Groep aan te gaan, is het een passend en haalbaar concept”, besluit Frank van Kerkhof.
Anne Span, Adjunct Directeur van IJB Groep, geeft aan: “De inzet van een volledig elektrische truck sluit naadloos aan op de maatschappelijk verantwoorde bedrijfsvoering van de IJB Groep.”
Achtergrond Combex
Combex Bouwlogistiek verzorgt zowel bouwtransport als exceptioneel transport binnen Nederland, maar ook daarbuiten. Combex is, samen met Driessen Speciaaltransport, onderdeel van AB Texel Group: een van de grootste Nederlandse logistiek dienstverleners in food & agri. De divisie bouwlogistiek beschikt over zo’n 225 eigen trekkende eenheden, ruim 400 opleggers, 65 vaste charters en een groot vervoersnetwerk.
Achtergrond IJB Groep
De IJB Groep staat, als de specialist en marktleider in funderingen, voor Duurzame Draagkracht. Zij sondeert, adviseert, construeert, produceert en monteert prefab heipalen – en in de grond gevormde boorpalen – en funderingsbalken, vanuit de vestigingen in Lemmer, Emmeloord, Kampen en Lelystad.
De truck wordt naar verwachting aan het eind van het jaar geleverd en onderhouden door de elektrisch gecertificeerde Volvo Trucks-dealer LVS Trucks.