Volvo Trucks en ICA Zweden, de grootste supermarktketen van het land, bundelen hun krachten om te onderzoeken welke transportstromen van het bedrijf elektrisch kunnen worden. Op lange termijn zal de samenwerking worden uitgebreid naar andere gebieden die kunnen bijdragen aan het verminderen van de milieugevolgen van het transport.
Als eerste stap gaan ICA Zweden en Volvo Trucks onderdelen van de transportstromen van ICA Zweden analyseren om mogelijke routes voor elektrische voertuigen te vinden.
“We hebben een belangrijke verantwoordelijkheid om de gevolgen van onze transporten op het klimaat te verminderen. Dankzij onze samenwerking met Volvo Trucks komen de ontwikkelingen om onze transportemissies te verminderen, in een versneld tempo. Dit is volledig in lijn met het duurzaamheidsbeleid van ICA”, zegt Anders Svensson, CEO van ICA Zweden.
De samenwerking betreft het wegvervoer voor ICA binnen Zweden, zowel in stadscentra als op langere routes tussen steden. ICA Zweden en Volvo Trucks gaan samenwerken aan een basis voor elektrische transportoplossingen door gebruik te maken van bestaande technologieën en door gezamenlijk nieuwe technologieën te testen.
“Samen kunnen we de introductie van efficiënte, fossielvrije transportoplossingen versnellen. De samenwerking geeft ons meer inzicht in hoe we met elektrische trucks de CO2-uitstoot van grote transportstromen snel kunnen terugbrengen”, zegt Roger Alm, President van Volvo Trucks. ICA Zweden en Volvo Trucks hebben al veel ervaring opgedaan met het verminderen van de negatieve gevolgen van hun bedrijven op het klimaat. Het doel van ICA is dat de Zweedse dochteronderneming van de groep uiterlijk in 2030 een volledig CO2-neutraal.
wegtransportsysteem heeft. Sinds 2019 produceert en verkoopt Volvo Trucks volledig elektrische trucks die onder meer bestemd zijn voor levering aan winkels in steden.
Feiten over ICA Zweden
Met ongeveer 1300 winkels en een marktaandeel van circa 36 procent is ICA Zweden de grootste supermarktketen in Zweden. Het bedrijf werkt samen met onafhankelijke ICA-retailers met eigen winkels, waardoor ze concepten en aanbiedingen kunnen afstemmen op de lokale vraag.